02:54

1403/05/06

آئین سنتی مذهبی عَلَم واچینی بقعه متبرکه سرتربت درییلاقات رانکوه املش برگزار می شود.

210hgrl

آئین سنتی مذهبی عَلَم واچینی بقعه متبرکه سرتربت درییلاقات بخش رانکوه شهرستان املش روزجمعه دهم مردادبرگزارمی شود.

 روستای  سرتربت رانکوه

به گزارش صبح رانکوه: سرتربت مدفن چهار تن از سلاطین كیائی و دو تن از منسوبان آنهاست . ظهیرالدین مرعشی مازندرانی و مهدوی لاهیجی در آثار خود به سرتربت اشاره كرده اند:” بنا روی هم شامل دو اتاق از سنگ و گچ است كه از یكی بعنوان زائرسرا و از دیگری بعنوان مسجد استفاده می شود . حیاط كوچك بقعه كه با سنگ محصور شده بدون سقف و سر پناه می باشد. ( گالشها و دهقانان ییلاقی معتقدند:هیچ سقفی بر بقعه پایدار نمی ماند و هر بار تصمیم گرفته شد بمنظور مرمت و بازسازی، سقفی بر بقعه احداث نمایند ، كمتر از یك هفته ، باد سقف آنرا از جا می پراكند.!!)

سرتربت شش مزار را در بر گرفته است. چهار مزار دارای سنگ قبر مكتوب و دومزار دیگر بدون سنگ قبر است. چهارتن عبارتند از: سلطان محمد كیا متوفی 883 ه.ق، پسر او سلطان میرزاعلی مقتول به سال 912 ه.ق . دختر سلطان محمد موسوم به پری سلطان متوفی 908 ه.ق و زنی دیگر به نام حسنی متوفی 902 ه.ق. بر سینه دیوار بنا وقف نامه ای از سنگ مرمر نصب است كه نشان می دهد بنا به امر میرزاعلی كیا ، سلطان مقتدر گیلان به عنوان آرامگاه خانوادگی آل كیا ساخته شده و موقوفات زیادی در گوشه و كنار شرق گیلان از جمله ده باب از مغازه های بازار قدیمی لاهیجان ، مزارع برنج زربیجار (نقره بیجار) و چندین فقره املاك و اعیانات برای آن تدارك دیده شده است

 مراسم علم واچینی د روستای ر سربت رانکوه

طبق یك سنت قدیمی و مذهبی همه سال شب هفتم ماه محرم متولی آستانه بهمراه چند تن از ارادتمندان و نذر كنندگان آل كیا ، از املش و حومه به محل سر تربت آمده ، پس از غبار روبی از مسجد و قبور و كتیبه ها ، به اتفاق دهقانان ناحیه سمام بسوی بقعه متبركه آقا سید ابراهیم واقع در باباجان دره حركت می نمایند. پس از زیارت و غبار روبی آن مرقد ، اقدام به بستن علم ها با روبانهای سبز و سیاه بصورت یكی در میان می نمایند و در این شب سوگواری سالار شهیدان ، بصورت یك دسته سینه زنی بطرف سرتربت برگشته و دور مسجد و اطراف بقعه به عزاداری و مرثیه سرائی می پردازند ، آن شب علم ها را به امید برآورده شدن حاجات و نیازشان و همچنین برداشت با بركت محصولات كشاورزی  به داخل مسجد به امانت می گذارند. دهقانان مناطق ییلاقی املش ، سیاهكل و رحیم آباد  پس از برداشت گندم و جمع آوری علوفه و گالشهای چایكار پس از برداشت چین دوم چای ، بمنظور تكریم و شكر گزاری از اینكه سال پر بركتی را پشت سر گذاشته اند، با هماهنگی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و متولی آستانه سرتربت ، در یكی از ایام آدینه مرداد ماه ، مراسم “علم واچینی ” را در سطح شهرستان املش و مناطق دیلمان و اشكورات اعلام  می نمایند. مراسم علم واچینی با حضور مسؤلان ادارات  ارشاد و اوقاف و شمار زیادی از زائران  آل كیا از ساعت 10 صبح تا هنگام اذان ظهر با سینه زنی همراه با نوحه خوانی و مرثیه سرائی بر گزار می گردد، سپس متولی  و ارادتمندان قدیمی آستانه روبانها ی علم ها را با سلام و صلوات پیاپی باز می نمایند. زائران نذورات خود را كه عموماً وجه نقد می باشد به صندوق بقعه اهداء می نمایند . پس از اقامه نماز جماعت در حرم سرتربت ، مردم ازغذای نذری و یا از خوراكی كه با خود آورده اند تناول می  نمایند. عده زیادی نیز با قربانی كردن گوسفند ، سفره ناهار را در یك فضای صمیمی و نشاط انگیز در صحن سرتربت پهن نموده مشغول صرف غذا می شوند ، در این روز با شكوه زیارت همراه با سیاحت بوده و جمعیت زائران و گردشگران كه در مراسم علم واچینی شركت نموده اند در بعضی از سالها بالغ بر چهار هزار نفر می رسد و بهمین مناسبت هر ساله بازارچه پر رونقی از سوی فروشندگان دوره گرد و كسبه ییلاقی در سرتربت دائر می نمایند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *