به گزارش صبح رانکوه، از زمانی که جمعی از استادان، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و پژوهشگاههای علوم پزشکی با انتشار نامهای خطاب به مسئولان کشور نسبت به خطرات فراگیر شدن مصرف قلیان در کشور هشدار دادند نگرانی هه درباره افزایش مصرف قلیان بیشتر شده
مسئله کشیدن قلیان در بین ایرانیان البته چیز تازه ای نیست؛ مورخین می گویند احتمالا کشیدن قلیان که اختراع هندی-ایرانی است از زمان شاه طهماسب اول آغاز شده و در دوره قاجار فراگیر شده آنطور که توانست محملی برای یک حرکت اعتراضی در عصر ناصرالدین شاه باشد.
“نهضت تنباکو” جنبش اجتماعی بود در اعتراض به اعطای امتیاز انحصاری تنباکو به شرکت “رِژی” به مدت 55 سال به وقوع پیوست و طی آن با فتوای آیت الله میرزای شیرازی استعمال توتون و تنباکو حرام اعلام شد و مردم با شکستن قلیان ها اولین مبارزات ضد استعماری خود را کلید زدند.
مورخان گفته اند صبح روزی که میرزای شیرازی حکم حرمت استعمال توتون و تنباکو را صادر کرد در تهران بعد از ظهر مردم همه قلیانها را شکستند و انبارهای توتون و تنباکو را به آتش کشیدند؛ حتی در یکی از شهرها، تعدادی از جوانان به خانه حاکم هجوم بردند تا او را از قلیان کشیدن منع کنند و به او گفتند: اقا میرزا فرمودند، استعمال تنباکو، محاربه با امام زمان(عج) است! ما اجازه نمیدهیم تو به جنگ با امام زمان بروی!
بر اساس گزارشهای تاریخی، در آن تاریخ در برخی از شهرها، افرادی برای خشک کردن تنباکو، مقداری از آن را در بامها پهن کرده بودند، اما برای احتیاط، از جمعآوری آن هم پرهیز کردند. ناصرالدین شاه ابتدا از پذیرش حکم میرزای شیرازی، امتناع میکرد. اما تأثیر این فتوا آنچنان بود که شاه قاجار هم در حرمسرای خود جرأت نمیکرد قلیان بکشد.
نهضت تنباکو با فشار علما آنقدر ابعاد عمیقی پیدا کرد که ناصرالدین شاه از بیم تاج و تخت تسلیم شد و دستور داد همه جا اعلام کنند حکم میرزا را پذیرفته و معاهده توتون و تنباکو را لغو می کند.
نهضت تنباکو از این جهت که اولین رویارویی های مردم و علما با شاه و استعمار بود و با پیروزی به پایان رسید دارای اهمیت است اما خود گویای رواج داشتن استعمال تنباکو و قلیان در عصر قاجار است.
مورخان می گویند در عصر قاجار قلیان آنقدر اهمیت داشته که مردم هیچ مجلس و میهمانی ای اعم از روضه خوانی، مجلس فاتحه، عزا، شیرینی خوردن، خواستگاری، بله بوران، مجالس عقد و عروسی و شب نشینی را بدون آن برگزار نمی کردند.
در این میان قلیان کشیدن که کاری اعیانی به حساب می آمده آدابی نیز برای خود پیدا می کند و بیشتر در جامعه ایرانی نفوذ میکند مثل اینکه اگر در میهمانی نخستین قلیان به میهمان تعارف شود دلیل بر خوشامدگویی صاحب پذیرایی به آن فرد و اگر قلیان دوم و سوم به طرف پیشکش شود معنای خداحافظی است.
از سوی دیگر قلیان درکنار از نفوذی که در جامعه عصر قاجار به عنوان وسیله ای رایج در دست مردم می یابد ابعاد زیبایی شناسی نیز پیدا می کند و کنده کاری بر روی بدنه و نقش و نگارهای روی کوزه آن قلیان را به شیء زینتی نیز تبدیل می کند
دختری با لباس قجری در اندرونی در حال بازی تخت نرد؛ قلیان پر نقش و نگار در سمت راست تصویر دیده می شود.
دو دختر در لباس قاجاری در اندروی با قلیانی در دست.
عکس آتلیه ای با قلیان.
بانو شکوه عظمی دختر احمدخان علاء الدوله با قلیان در اندرونی.
زنی در کنار گهواره فرزندش با قلیانی در سمت چپ عکس.
زنان قاجاری در کنار کرسی و با قلیانی پر نقش و نگار.
عکس جمعی با یکی از شاهزادگان.
عکس مرد و دو زن از اقوام ایرانی؛ قلیان در گوشه تصویر دیده میشود.
عکس جمعی زنان یک خانواده، قلیان در گوشه تصویر دیده می شود.
مراسم نامزدی طاهر و توران عنایم.
ضیافتی با حضور بزرگان شهر.
بست نشینی در سفارت انگلیس؛ قلیانها در دست متحصین دیده میشود.
قلیان کشیدن در تفرج.
حاج سید ابراهیم کنسول عثمانی و قلیان.
مضفرالدین شاه در حال قلیان کشیدن.
ناصرالدین شاه در حال کشیدن قلیان.
مرد ناشناس و قلیان.
چاق کننده دوره گرد قلیان.
عکس دسته جمعی مطربان قاجاری؛ قلیان در دست یکی از زنان دیده میشود.
فروشنده خشکبار در حال کشیدن قلیان.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر