برندهای نوشت افزار ایرانی، گامی برای آشنایی با فرهنگ ایرانی – اسلامی

خرید نوشت افزار دغدغه ای که همه ساله گریبانگیر تمامی خانواده هاست، اما به عقیده بسیاری از والدین ، مربیان و کارشناسان جای برندهای ایرانی و تولیدات داخلی جذاب که در این بخش بتواند جلوی جولان برندهای خارجی را بگیرد، مغفول است.

به گزارش صبح رانکوه، اکنون در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تولید و ترویج محصولات متناسب با فرهنگ و ارزش های اسلامی، برندهای نوشت افزارهای ایرانی، گامی موثر برای آشنایی قشر دانش آموز با فرهنگ ایرانی – اسلامی و جایگزین مناسبی برای نمادهای غربی و بیگانه نقش بسته بر این وسایل است.

اما امروزه نمادهای بن تن، مرد عنکبوتی، لاک پشت های نینجا، باب اسفنجی و … نمونه هایی از شخصیت های نام آشنای کودکان اما بیگانه با هویت ایرانی – اسلامی، برند تمامی ابزارهای کودکانه از جمله نوشت افزارهاست که دانش آموزان را در معرض تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی قرار می دهد.

با این همه، مهرماه آغاز فصل بازگشایی مدارس ، بتدریج در واپسین روزهای فصل تابستان، آمدنش را از لابه لای حرارت و شور و شوق دانش آموزان در مراکز خرید و نمایشگاه های عرضه لوازم مدرسه مژده می دهد.

در مراکز خرید و نمایشگاه ها به ویژه مغازه ها و غرفه های لوازم تحریر، شلوغی و ازدحام جمعیت حضور کودکان به همراه والدینشان ؛ جلوه ای دیگر به این مکان ها داده، اما آنچه در این مکان ها جلب توجه می کند وجود نمادها و به ویژه اشکال مختلفی است که در پرتو نور چراغ ها از سطح ملون و صیقل داده دفاتر و نوشت افزارها خود نمایی می کنند.

به عقیده کارشناسان؛ بی تردید ‘مدرسه’ پس از کانون خانواده، مهمترین نهاد اجتماعی و آموزشی است که رفتارها و شخصیت کودک از بدو ورود به این محیط به واسطه سپری کردن بخش عمده ای از ساعات زندگی اش تاثیر گرفته از مجاورت با همه مولفه های مکان آموزشی همچون رفتارهای معلمان، همسالان و ابزار کار قرار می گیرد.

در این میان نوشت افزارها به عنوان همدم دائمی کودک و تنوع در رنگ و اشکال آنها حسی خوشایند و علاقه با کار را در آنها بر می انگیزاند و به نوعی زمینه ارتباط عاطفی را در طول سال با ابزار کارش فراهم می کند. /ایرنا

شاید تجربه خوشایند تماشای این کارتن ها موجب دست گذاشتن کودکان و اصرار به خرید نوشت افزاری باشد که تداعی گر لحظات خوش با شخصیت های محبوبشان بوده و در این میان والدین را ناچار به خرید لوازمی کند که تکرار دیدن آنها سر آغاز فصل جدیدی از همذات پنداری کودکان با این شخصیت ها و در نتیجه آسیب ها و عواقب سوء تدریجی آن است.

با حضور در یکی از نمایشگاه های عرضه لوازم مورد نیاز مدرسه، تنوع غرفه های این وسایل جلب توجه می کرد، یکی از غرفه ها مملو از نوشت افزارهای این شخصیت ها بود و دیگری غرفه هایی با هویت ایرانی با والدین و کودکانی که لوازم مورد نیاز خود را جستجو می کردند.

یکی از والدین این دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ساخت کارتن ها و ارتباط برقرار شده رده های سنی مختلف با این شخصیت ها موجب شده که کودکان ناخواسته سراغ شخصیت های دوست داشتنی شان را گرفته و آنها را طلب کنند و پدر و مادر نمی توانند تنها به دلیل نقش بستن این نمادها و اشکال بر وسایل مختلف، از خرید آنها برای فرزندانشان امتناع کنند.

‘سپیده مرتضوی’ افزود: دست اندرکاران فرهنگی به ویژه صدا و سیما باید با ساخت کارتن ها و انیمیشن های جذاب اما با هویت و سازگار با فرهنگ ایرانی – اسلامی کودکان را علاقه مند به کارتن های داخلی و تماشای آنها کنند تا زمینه ساز همگرایی گزینش هایشان با هویت ملی شود.

یکی دیگر از شهروندان با بیان این که در فروشگاه ها و محل عرضه وسایل کودکان، بر تمامی وسایل کودکانه از پوشاک گرفته تا کفش و نوشت افزارها این نمادهای غربی یافت می شود، گفت : از بدو کودکی فرزندم تلاش می کردم که پسرم را از دیدن کارتن هایی که عمدتا دارای صحنه های خشن و دارای اثرات سوء برای کودکان است، دور نگه دارم.

‘سهیلا نادری’ ادامه داد: اما به دلیل نبود کارتن های جایگزین گیرا و جذاب ایرانی و تماشای برخی از دانش آموزان از این کارتن ها، موجب می شود تا از قرار گرفتن در کنار همسالان در مدارس و محیط های آموزشی در رفتارهایشان به تنوعی در قالب آن شخصیت ها ظاهر شوند و کودکانی که آن کارتن ها را نیز مشاهده نکردند، آن رفتارها را از آنها تقلید کنند و با دیدن وسایلی از چهره این کاراکترها در انواع و اقسام بازی های رایانه ای ، اسباب بازی ها بر خرید آنها اصرار ورزند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این کارتن ها آنچنان دقیق، هیجان انگیز و جذاب ساخته شده که گاهی بزرگسالان را در تماشای آنها با کودکان همپا می کند.

یکی از فروشندگان غرفه هایی که نوشت افزار با هویت ایرانی را در دستور کارشان قرار داده بودند، اظهار کرد: از سال قبل فروش این نوع نوشت افزارها را شروع کردیم ، اما امسال تنوع عرضه کالاها بیشتر شده است.

وی استقبال از این غرفه ها را بسیار خوب عنوان کرد که خریداران انبوه در این محل ها نیز اینچنین حکایت می کرد.

وی گفت: نمادهای ایرانی بر این نوشت افزار به غیر از یکی از دو مورد دارای پشتوانه قبلی ارتباطی با کودکان و نوجوانان نیستند؛ از اینرو به نظر می رسد در مدتی کوتاه، قطع ارتباط کودکان با آنها را در پی داشته باشد و دانش آموزان دیگر تمایلی به خرید آنها نشان ندهند.

وی یادآورشد: چند سالی طرح دارا و سارا در بازار اجرا شد و عروسک های آنها و سپس نوشت افزاری با نمادهای آنها بود که از قضا ، از استقبال بسیار خوبی نیز برخوردار بود اما به دلایل نامعلوم و شاید قیمت های بسیار بالای عروسک ها این پروژه دوامی نیاورد.

یک کارشناس ارشد روانشناسی یکی از شیوه های یادگیری را استفاده از الگوها عنوان و تصریح کرد: دیدن کارتن ها و همذات پنداری با بازیگران آنها بتدریج الگوپذیری رفتاری را در کودک بوجود می آورد.

‘ فریده امیرالسادات’ افزود: زمانی که کودکان نوشت افزار خود را از تصاویر شخصیت هایی که از قبل با آنها ارتباط برقرار کرده ، انتخاب می کنند؛ تکرار دیدن این الگوها در جاهای مختلف از جمله نوشت افزار ، همواره در ذهن آنها تداعی می شود و خواسته و ناخواسته از رفتارهای الگو در رفتارهای خود به طور عملی استفاده می کنند.

وی با بیان این که کودکان رفتارهای الگو را رفتارهای بهنجاری می پندارند، اظهار کرد: این کودکان در عمل زمانی که وارد زندگی واقعی می شوند، این رفتارها را مخالف با دنیای واقعی می بینند، از اینرو دچار تعارض و برای تشخیص رفتار صحیح دچار سردرگمی می شوند.

وی الگوها و نمادهای فرهنگی بیگانه را کاملا آسیب زننده دانست و اظهار کرد: باید جلوی این تعارض ها را که می تواند بر شخصیت کودکان آثار سوء و مخربی داشته باشد، گرفت.

امیرالسادات تصریح کرد: جایگزین کردن تصاویر اسطوره های اصیل باستانی ، شخصیت های علمی و برجسته با در نظر گرفتن رده های سنی و به طور مثال استفاده از تنوع رنگ های شاد و تصاویر با نشاط کارتنی برای کودکان کوچکتر می تواند آنها را به سمت استفاده از این نوشت افزارها جذب کند.

وی ادامه داد: برای دانش آموزان در سنین بالاتر هم می توان از سنت ها و فرهنگ اصیل ایرانی از قبیل شخصیت های علمی، مکان ها و بناهای تاریخی استفاده کرد.

امیرالسادات رسانه ها به ویژه رسانه ملی را دارای نقش موثر در فرهنگ سازی در این مقوله دانست و گفت: در صورت ارتباط قبلی دانش آموزان با نمادهای نوشت افزار ، آنها به راحتی با آن شخصیت ها ارتباط برقرار کرده و الگوپذیریشان از آنها بسیار ارزشمند می شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی، خانواده ها را نیز در شناساندن و علاقمند کردن فرزندان به شخصیت های برجسته و فرهنگ اصیل کشورمان عمل بسیار موثری خواند و گفت: والدین می توانند با تعریف کردن و شناساندن زندگی شخصیت های برجسته کشور و یا اسطوره های اسلامی، تاریخی و فرهنگی تمدن ایرانی از طریق تعریف کردن نکاتی مورد توجه و بیان موفقیت های آنان، فرزندان خود را به این اسطوره ها علاقه مند کنند.

معاون فرهنگی ، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی گیلان نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح سبک زندگی، استفاده از نوشت افزار بومی و اسلامی را نیازمند تعامل همه دستگاه های مربوطه و همه دست اندرکاران فرهنگی دانست .

حجت الاسلام’ سیدحسین گلمیرزاده’ با بیان این که امسال برای اولین بار به طور گسترده برای جایگزینی نوشت افزار ایرانی اسلامی به جای لوازم التحریر با نمادهای غربی ورود کردیم، افزود: معرفی نوشت افزار با نمادهای ایرانی و اسلامی و فرهنگ سازی مثل استفاده از شخصیت های کارتن شکرستان به طور جدی در برنامه های این اداره کل قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت تحقق شعار امسال تحت عنوان’ اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ‘تصریح کرد: کار باید جهادی باشد و کارهای عادی و معمولی جواب نمی دهد چراکه دشمنان با تمام ابزارهایشان به تهاجم فرهنگی در کشورمان ادامه می دهند.

وی با بیان این که تاکنون نگرانی تولیدکنندگان از تولید نوشت افزارهای ایرانی عدم حمایت و استقبال مردم بوده، ادامه داد: استقبال خوب مردم از طرح های ایرانی نشان داد که اداره کل تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی و تولیدکنندگان باید با جدیت بیشتر و گسترده تر در این عرصه وارد شوند.

حجت الاسلام گلمیرزاده با تاکید بر ضرورت فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خاطرنشان کرد: اگر داشته های فرهنگی ، مذهبی و علمی خودمان را معرفی و احصاء کنیم، با اطمینان مورد قبول مردم می شود.

وی با اشاره به وجود شخصیت های فرهیخته مذهبی و ملی و ظرفیت های گردشگری و … تصریح کرد: حتی با بومی کردن تولیدات این نوشت افزارها، می توان ضمن معرفی کردن این شخصیت ها و نمادهای ارزشمند بومی و محلی، الگوی مناسبی برای دانش آموزان مان بوجود آوریم.

حجت الاسلام گلمیرزاده عزم ملی و دغدغه جهادی همچون اوایل انقلاب را برای برون رفت از این معضل موثر دانست.

پایان کلام اینکه؛ گرچه رسوخ فرهنگی بیگانگان از طرق گوناگون با بکارگیری شیوه های نوین و جذاب در لایه های مختلف جامعه نسل کنونی و آینده را در معرض تهدید قرار داده؛ اما برنامه ریزی دستگاه های مسوول برای تولیدات جذاب داخلی، شناخت صحیح و برقراری ارتباط دوستانه با کودکان و نوجوانان، توجه به دلایل جذب آنها به نمادهای غربی و تولیداتی متناسب با ذائقه و علاقه آنان می تواند در تاثیرگذاری و هدایت این نو گل ها در جهت صحیح موثر باشد و آنها را از گزند هر آسیب از این طریق به دور نگه دارد.

ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *