وی در ادامه افزود: در ابتدای سال جاری، جلساتی با واحدهای مختلف شهرداری برگزار شد و یکی از مهمترین برنامهها، ایجاد توازن عمرانی در تمام محلات و مناطق شهر بود. در همین راستا، فعالیتها را با برنامهریزی فرهنگی آغاز کردیم و تقویم فرهنگی ششماهه نخست سال با محوریت اعیاد مذهبی و جشنهای ملی تدوین و به تصویب شورای اسلامی شهر رسید. این تقویم همچنین در شورای فرهنگی عمومی نیز مطرح و تأیید شده تا برنامهها با هماهنگی و انسجام بهتر اجرا شود.
سلیمانی یکی از این برنامهها را برگزاری مراسم اربعین به صورت زنده با توجه به سابقه مذهبی شهر املش عنوان کرد.
شهردار املش در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات شهرداری در حوزه فضای سبز اشاره کرد و گفت: ساماندهی، گلکاری، درختکاری در ورودی شهر و محلات، و همچنین احیای فضای سبز از جمله اولویتهای ما در سال جاری است. علاوه بر این، نصب چراغهای روشنایی در پارکها و معابر از جمله در خیابان شهید انصاری، خیابان شهید چمران، خیابان مدرس و مسیر چهارراه پارک تا آتشنشانی در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین از آغاز پروژههای عمرانی متعدد در نقاط مختلف شهر خبر داد و افزود: جدولگذاری خیابان میانمعلم، اصلاح هندسی میدان چای (مصوب شورای ترافیک)، جدولگذاری خیابان مدرس، روکش آسفالت، و ساماندهی میادین عدالت و حاجیآباد در کمربندی شهر از جمله این پروژههاست. همچنین جدولگذاری کمربندی از باغچهبان به طول ۸۰۰ متر و خیابان میانمحله به طول یک کیلومتر در دو طرف نیز از برنامههای مصوب بودجه امسال است.
املش، یکی از پنج شهر دارای بافت میراثی کشور
سلیمانی همچنین از احداث پارک محله در مقابل مسجد میانمحله، ساماندهی زمینهای متروکه، و اجرای پروژههایی با نصب مبلمان شهری، وسایل ورزشی، چراغانی و فرش موزاییکی با اعتبار تقریبی یک میلیارد تومان در هر نقطه خبر داد.
شهردار املش در ادامه گفت: در حوزه بازآفرینی شهری، سال گذشته حدود ۶۵ هزار متر مربع آسفالتریزی انجام شد و امسال هدفگذاری بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع در دستور کار قرار گرفته که با مساعدت و تأمین منابع، این میزان میتواند به بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع افزایش یابد.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود به موضوع ساختوسازهای بلندمرتبه در املش اشاره کرد و گفت: با توجه به ورود استاندار محترم جناب آقای دکتر حقشناس و همچنین معاون عمرانی، مهندس قراوی، موضوع بازنگری در طرحهای شهری در دستور بررسی قرار گرفته و بحث طبقهبندی ساختوسازها نیز در کارگروههای تخصصی مطرح شده است. مقرر شده مشاوران، مناطقی که امکان احداث بناهای بیش از پنج طبقه را دارند، شناسایی و پیشنهادات لازم را ارائه دهند تا از دوبارهکاری در فرآیند توسعه شهری جلوگیری شود.
عبدالرضا سلیمانی، شهردار املش با اشاره به اهمیت بافت تاریخی این شهر به دیارمیرزا گفت: املش یکی از پنج شهر کشور با بافت میراثی ثبتشده است که وسعت آن حدود ۲۷.۸ هکتار برآورد میشود. وی افزود: متأسفانه طی سالهای گذشته هیچ اقدام جدی در خصوص تهیه و تصویب طرحهای بازآفرینی در این حوزه صورت نگرفته است.
سلیمانی با اعلام آغاز فرآیند رسمی بازآفرینی شهری افزود: «در سال جاری قراردادی با یک مشاور تخصصی برای تهیه طرح بازآفرینی بسته شده و نقشهبرداریهای اولیه نیز آغاز شده است. با تهیه این طرح و تصویب آن در شهرستان و استان، زمینه جذب اعتبارات ملی برای اجرای پروژهها فراهم خواهد شد.»
شهردار املش با اشاره به یکی از پروژههای اجرایی امسال گفت: جدولگذاری مسیر بلوار از شهرداری تا میدان شهدا که پیشتر مطالعات آن انجام شده بود، با اعتبار حدود پنج و نیم میلیارد تومان اجرایی خواهد شد. وی افزود: این اعتبار در قالب برنامههای بازآفرینی شهری تخصیص یافته و اجرای آن در سال جاری در دستور کار شهرداری قرار دارد.
تالابهای املش؛ فرصتی مغفولمانده برای توسعه گردشگری و سرمایهگذاری
سلیمانی با اشاره به ظرفیتهای طبیعی و گردشگری شهر املش گفت: در جنوب شهر یک تالاب با وسعت حدود ۶ هزار مترمربع وجود دارد که امکان احداث تفرجگاه در اطراف آن فراهم است. مالکیت این اراضی با اداره کل راه و شهرسازی است و طرح آن تهیه شده و در حال پیگیری برای واگذاری به شهرداری هستیم.
وی افزود: تالاب دیگری نیز به وسعت ۱۳ هکتار در منطقهای به نام «تالار» وجود دارد که در تمام فصول دارای آب است و قابلیت استفاده چندمنظوره برای آبیاری، پرورش ماهی و جذب گردشگر را دارد. شهردار املش گفت: «در کنار این تالاب، جنگلی طبیعی نیز قرار دارد و شهرداری در حال رایزنی با منابع طبیعی برای اخذ مجوز بهرهبرداری تفرجی از این بستر است.»
کمبود شدید تجهیزات و ماشینآلات؛ چالش اصلی شهرداری املش
شهردار املش بزرگترین مشکل مدیریت شهری را کمبود امکانات لجستیکی دانست و گفت: شهرداری املش با بیش از ۸۰ سال سابقه، در تأمین تجهیزات اولیه همچون خودروهای خدماتی و آتشنشانی با مشکل جدی مواجه است. وی افزود: «از سال ۱۳۸۰ تاکنون خودروی جدیدی برای ایستگاه آتشنشانی املش تأمین نشده و فضای فعلی نیز کاملاً نامناسب است.»
سلیمانی با اشاره به گستردگی خدمات شهرداری به روستاهای اطراف و مناطق کوهپایهای، تأکید کرد: «برای لایروبی انهار، جمعآوری زباله و مقابله با بحرانهای طبیعی مانند آتشسوزی، نیاز فوری به ماشینآلات سنگین داریم، در حالی که حتی یک دستگاه بیل مکانیکی در اختیار شهرداری نیست و ناچار به اجاره ماشینآلات هستیم.
نبود مکان دفن یا دپوی زباله؛ معضل زیستمحیطی جدی در املش
شهردار املش در ادامه با اشاره به چالشهای حوزه مدیریت پسماند گفت: در حال حاضر شهرداری هیچ مکان مشخصی برای دفن یا حتی دپوی موقت زباله ندارد. وی افزود: «با وجود داشتن دو خاور و دو نیسان برای جمعآوری زباله، بهدلیل نبود فضای دپو، زبالهها تا زمان بارگیری مجدد باید داخل خودروها باقی بمانند که این امر تبعات زیستمحیطی و بهداشتی زیادی دارد.»
سلیمانی افزود: در حال حاضر از ظرفیت بخش خصوصی برای انتقال زباله به واحد تولید کود آلی استفاده میشود، اما عدم وجود زمین مناسب، باعث شده روند جمعآوری و دفع زباله با دشواری و هزینه بالا انجام شود.
سلیمانی: هفت زمین پیشنهادی برای دفن زباله با مخالفت محیط زیست مواجه شد
عبدالرضا سلیمانی، شهردار املش با اشاره به حجم تولید زباله در این شهر به دیارمیرزا گفت: در روزهای عادی، میزان زباله تولیدی شهر املش بین ۱۵ تا ۱۸ تن است، اما در ایام پیک سفر و حضور مسافران این عدد بهطور چشمگیری افزایش مییابد. وی افزود: در هفتهای که بیش از ۹ میلیون مسافر وارد استان شدند، آمار باسکول نشان میدهد که میزان زباله تولیدشده در شهر املش به بیش از ۲۸ تا ۳۰ تن در روز رسید. این موضوع نشاندهنده حضور روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر جمعیت در این شهر است که چندین برابر جمعیت ثابت حدوداً ۲۴ هزار نفری آن است.
شهردار املش با بیان اینکه در نشست اخیر با معاون عمرانی استاندار، اکثر شهرداران استان نسبت به همین موضوع افزایش زبالهها در ایام گردشگری اعتراض داشتند، اظهار کرد: متأسفانه زیرساختهای مدیریت پسماند در املش برای چنین حجمی از زباله طراحی نشده و این مسئله یکی از چالشهای جدی شهرداری است.
وی همچنین درباره پروژههای عمرانی و نیمهتمام شهر گفت: یکی از مطالبات جدی مردم، تکمیل پروژه کمربندی شهر است. کمربندی به طول کلی ۳ کیلومتر احداث شده که تاکنون یک کیلومتر از ضلع شمالی آن، از سمت میدان هالیدشت، آسفالت و جدولگذاری شده و رفیوژ میانی نیز اجرا شده است. برای امسال، اجرای آسفالت و جدولگذاری در ضلع جنوبی به طول ۵۰۰ متر در دستور کار قرار دارد و همچنین ادامه جدولگذاری از کوچه باغچهبان به طول ۸۰۰ متر نیز در برنامه اجرایی پیشبینی شده است.
وی با بیان اینکه اجرای کامل این پروژه نیازمند همکاری و حمایت سایر دستگاههاست، گفت: با وجود مصوبه جابجایی تیرهای برق توسط اداره برق که از بهمنماه تصویب شده، این اقدام هنوز عملیاتی نشده است. همچنین تعریض و تکمیل برخی بخشهای کمربندی با توجه به اختلاف ارتفاع بیش از چهار متری در بعضی نقاط، نیازمند تأمین مصالح کوهی و حمایت دستگاههای مربوطه است.
سلیمانی در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به مکانیابی برای دفن زباله اظهار کرد: تاکنون حدود هفت زمین شخصی برای احداث سایت دفن زباله معرفی شده، اما بهدلیل مخالفت اداره محیط زیست و عدم صدور مجوز، هیچیک به نتیجه نرسیده است. وی گفت: در سال جاری نیز دو زمین دیگر معرفی شده که در حال طی مراحل بررسی در استان است، اما همچنان بلاتکلیف باقی مانده و این مسئله یکی از دغدغههای مهم مدیریت شهری املش بهشمار میرود.
شهردار املش: حمام ۱۵۰ ساله با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان احیا میشود
شهردار املش از آغاز عملیات بازسازی یکی از بناهای تاریخی ارزشمند این شهر خبر داد و گفت: در محدوده منزل تاریخی محمدتقی خان صوفی، یک حمام قدیمی با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال وجود دارد که سالیان سال بهصورت متروکه باقی مانده بود. این بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳ مورد ارزیابی و بررسی کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفت و هزینه بازسازی آن حدود ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شد.
وی افزود: هزینه اجرای این پروژه از سوی شهرداری تأمین شده و نظارت بر آن بر عهده اداره میراث فرهنگی است. قرارداد بازسازی این حمام در سال جاری منعقد شده و مساحت آن حدود ۱۱۰ متر مربع است.
شهردار املش با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد این حمام تاریخی بیان کرد: یکی از بخشهای جالب و کمنظیر این حمام وجود آتشکدهای در کنار آن است که در گذشته با استفاده از چوب و هیزم، دیگهایی برای گرم کردن آب به کار گرفته میشد و گرما از طریق دیوارههای خاص به بخشهای مختلف حمام منتقل میشد. در این سازه تاریخی، هیچگونه لولهکشی وجود نداشته و تمام فرآیند گرمایش بهصورت سنتی انجام میشده است.
سلیمانی تصریح کرد: بازسازی این حمام نهتنها به احیای یکی از میراثهای تاریخی املش منجر خواهد شد، بلکه میتواند در آینده بهعنوان یک جاذبه گردشگری مورد استفاده مردم و بازدیدکنندگان قرار گیرد. بر اساس قرارداد منعقده، پیشبینی شده است که عملیات بازسازی ظرف مدت سه تا چهار ماه به پایان برسد.