06:01

1403/04/03

آب‌بندان‌های املش، زیستگاه پرندگان آفریقایی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش از مشاهده و ثبت بیش از صد لانه فعال و جوجه آوری پرنده پرستوی دریایی تیره در آب‌بندان‌های این شهرستان خبر داد و گفت: این پرندگان در فصل بهار حدود پنج هزار کیلومتر از آفریقای مرکزی برای جوجه آوری وارد کشورمان می‌شود.

به گزارش رانکوه نیوز؛ لطیف جواهردشتی امروز در جمع خبرنگاران از مشاهده و ثبت بیش از صد لانه فعال پرستوی دریایی تیره در آببندان‌های این شهرستان خبر داد و گفت: مشاهده و ثبت بیش از صد لانه فعال و جوجه آوری پرنده پرستوی دریایی تیره در آببندان‌های شهرستان املش نشان از پویایی اکوسیستم‌های طبیعی این شهرستان دارد.

وی با بیان اینکه این پرنده‌ها حدود سه سال است که در این ایام به تالاب‌ها و آب‌بندان‌های املش مهاجرت می‌کنند و مراحل جوجه آوری و پرورش جوجه‌ها را در این تالاب‌ها می‌گذرانند، گفت: شهرستان املش با توجه به غنای زیستی بالا، بستر بسیار ایده‌آلی برای زادآوری این پرندگان فراهم می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش با بیان اینکه امسال جمعیت بیشتری نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود، افزود: پرستوی دریایی تیره در فصل بهار حدود پنج هزار کیلومتر از آفریقای مرکزی برای جوجه‌آوری وارد کشورمان می‌شود.

جواهردشتی یکی از معیار‌های کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها را حمایت منظم از درصدی از جمعیت آن یک گونه یا زیرگونه از پرندگان آبزی دانست و بیان کرد: این پرنده در معیار‌هایی که تالاب‌ها را دارای اهمیت جهانی می‌کند نقش بسزایی دارد.

به گفته وی، شهرستان املش این روزها میزبان زادآوری گونه‌های دیگری نیز است که در این راستا یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با پایش زیستگاه‌های مختلف موفق به ثبت زادآوری گونه‌هایی نظیر، کشیم کوچک، چنگر نوک سرخ، قرقاول، انواع سهره ها، دارکوب‌ها، چرخ ریسک‌ها و غیره شده‌اند که از گونه‌های دیگر که به صورت دسته‌ای و انبوه میهمان این روزها هستند می‌توان ازسار صورتی، زنبورخوار، سبز قبا، پری شاهرخ، سسک‌ها و غیره نامبرد که نقش بسزایی در کنترل آفات مناطق را دارند.

پایش و نظارت در محیط زیست , پرنده ,

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش از مردم شهرستان خواست از هرگونه دخالت یا دست زدن یا نزدیکی از لانه‌های فعال پرندگان خود داری کنند و بستری امن را برای جوجه پرندگان در این ایام فراهم کنند و هم‌چنین در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخلف در این خصوص مراتب را با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در میان بگذارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *