• امروز : جمعه - ۲ آبان - ۱۳۹۹
  • برابر با : 7 - ربيع أول - 1442
  • برابر با : Friday - 23 October - 2020
1

رضا سیف پور/ آیا کشتی رسانه ، به ساحل مقصودمی رسد؟

  • کد خبر : 35844
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰:۰۰
رضا سیف پور/ آیا کشتی رسانه ، به ساحل مقصودمی رسد؟

منابع مالی بسیار محدودی که معلوم نیست تا کی می تواند از طریق بازار تامین شود! با اینحال این « کشتی » باید « سالم» به « مقصد » برسد چون کشتی مهمی است و اگر این اتفاق نیافتد هزینه های زیادی برای مملکت خواهد داشت، اما مقصد کجاست و موانع کدامند؟   صبح رانکوه […]

منابع مالی بسیار محدودی که معلوم نیست تا کی می تواند از طریق بازار تامین شود! با اینحال این « کشتی » باید « سالم» به « مقصد » برسد چون کشتی مهمی است و اگر این اتفاق نیافتد هزینه های زیادی برای مملکت خواهد داشت، اما مقصد کجاست و موانع کدامند؟

 

صبح رانکوه /  رضا سیف پور:

از طعنه ها و سخنان نیش دار برخی سخنرانان در جلسه تودیع « دکتر سرافراز » و معارفه « دکتر عسگری » به خوبی می شد فهمید که « رسانه ملی » هجده ماه اخیر را چندان آرام و بی حاشیه سپری نکرده است. هجده ماهی که به عقیده « سرافراز »، مهمترین چالشش مشکلات مالی بود و او توانسته تمام بدهی ها را تاپایان سال به تسویه برساند و در عوض معاونش آقای پورمحمدی اعتقاد داشت مشکل اصلی این بود که رئیس سازمان میخواست چندین کار را با هم انجام دهد و نمی توانست! او اگرچه به شکلی تعارف گونه اظهار داشت شاید مشکل اصلی مدیران ومعاونین زیر مجموعه ریاست بودند که نتوانستند خواسته ها را به انجام برسانند اما به نظر می رسد علل این ناکامی باید در فضایی مناسب و بدور از تعصب و بررسی و تحلیل شود زیرا از همه تعارفات که بگذریم این نکته بسیار واضح است که رسانه ملی نتوانست در دوره اخیر به اهداف از پیش تعیین شده خود بطور کامل دست یابد و این شاید اولین پیام « استعفای سنتی!» دکتر سرافراز همین بود.

520645_423

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، «سرافراز» در حالی برای رئیس بعد از خود ابراز امیدواری نمود تا وی « کشتی رسانه را سالم به ساحل مقصود برساند » که به خوبی میدانست دریای پرتلاطمی در انتظار او است. ساختار بهم تنیده و پیچیده ای که اکنون به دلیل خداحافظی سرافراز به نظر می رسد پیچیده تر شده و منابع مالی بسیار محدودی که معلوم نیست تا کی می تواند از طریق بازار تامین شود! با اینحال این « کشتی » باید « سالم» به « مقصد » برسد چون کشتی مهمی است و اگر این اتفاق نیافتد هزینه های زیادی برای مملکت خواهد داشت، اما مقصد کجاست و موانع کدامند؟
از نظر کارشناسان ، رسانه ، بخصوص در دنیای امروز ، کارکردهای مختلفی دارد. صاحب نظرانی که درباره کارکردهای مختلف رسانه های مدرن به اظهار نظر پرداخته اند ، کارکردهای متفاوتی برای این رسانه ها قائل هستند که بیانگر نقش بی بدیل آنها در عصر حاضر است . « هارولد لاسول » و « چارلز رایت » ، دو تن از پژوهشگران و اندیشمندانی هستند که مطالعات گسترده ای در این حوزه انجام داده اند و به نقش و کارکرد رسانه ها توجه ویژه نشان داده اند. آنها معتقدند رسانه ها دارای چند کارکرد اساسی هستنند :

آیا کشتی رسانه ، به ساحل مقصودمی رسد؟
۱-    کارکرد نظارت بر محیط یا نقش خبری و اطلاع رسانی .
۲-    کارکرد  ایجاد هم بستگی اجتماعی در واکنش به محیط یا نقش ارشادی و راهنمایی .
۳-     کارکرد انتقال میراث فرهنگی یا نقش آموزشی.
۴-     کارکرد سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت.
این دو نظریه پرداز معتقدند که در کارکرد نخست ، رسانه ها به نظارت ، مراقبت ، تهیه و رساندن خبر دست می زنند و در دومین کارکرد ، وظیفه انتخاب و تفسیر اطلاعات در محیط را بر عهده دارند.
در اینجاست که رسانه ، می تواند حامل انتقادها و پیشنهادهایی برای چگونگی نگرش افراد نسبت به  واقعیت های پیرامون باشد . نکته مهم اینکه در این نقش ، رسانه می تواند به تقویت ارزش های اجتماعی، اجماع و افشای انحرافات ، رجوع به پایگاه رهبران فکری ، پیش گیری از تهدید ثبات اجتماعی و وحشت عمومی، مدیریت افکار عمومی و نظارت بر حکومت و حفاظت از آن کمک کند . در کارکرد سوم ، رسانه می کوشد تا از میراث فرهنگی و ارزش های بنیادی جوامع پاسداری کند و با یاری رساندن به انسجام اجتماعی، تجربه های مشترک انسانی را هر چه بیشتر نهادینه سازد. « هارولد لاسول » ، جامعه شناس و نظریه پرداز آمریکایی در نظریه خود ، رسانه ها را از این منظر انتقال دهنده فرهنگ ، اطلاعات ، ارزش ها و هنجارها از یک نسل به نسل دیگر و از افراد جامعه به افراد تازه وارد معرفی می کند و معتقد است در این کارکرد رسانه ها، با گسترش بنیان تجربه مشترک، انسجام اجتماعی را افزایش می دهند .

آیا کشتی رسانه ، به ساحل مقصودمی رسد؟

امروز صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و اصلی ترین رسانه جمعی کشور مضاف بر تمام آن چیزی که ذکر شد بطور مشخص وظیفه مقابله با « تهاجم فرهنگی » و انتقال ارزش های هویت ساز به نسل بعد را  برعهده دارد و این وظیفه بسیار بزرگی است . ماموریتی استراتژیک که به تنهایی از عهده یک دستگاه برنمی آید. لذا شکی نیست که در این رهگذر باید تمام دستگاه های مسئول از جمله دستگاه های مرتبط با قوای مقننه و مجریه، هم سو با این هدف مشترک گام بردارند و نقش حمایتی و اجرایی خود را به درستی ایفا نمایند. صدا و سیما نیز باید تلاش کند تا با بهره گیری از منابع مالی معتبر و قابل استناد، تا حد امکان خود را از منابع مالی « بازار سرمایه » بی نیاز سازد و برای ارتقای کیفی برنامه ها با هدفگذاری دقیق همت گمارد . به نظر می رسد برای تحقق این هدف علاوه بر « آموزش » ، لازم است تا « کارایی » و « انگیزه » کارکنان رسانه ملی مورد توجه جدی قرار گیرد . تنها با توجه به این مثلث سه گانه است که می توان به حرکت سریع و مطمئن « کشتی رسانه » در مسیر مقصود امیدوار بود . کاری که برای « ناخدای جدید » ، نمی تواند چندان ساده باشد . بخصوص از آن جهت که ایشان هم نیازمند « اصلاح ساختارهای اجرایی » هستند و هم نیازمند « ارتقای انگیزه کارکنان » و با این افق ، متاسفانه عنصر اساسی « آموزش »در گام سوم قرار می گیرد . همه ما امیدواریم این مسیر مهم برای رسانه ملی هرچه سهل تر شود و شاهد اقبال روز افزون مخاطب به صدا و سیما ، این رسانه مهم و اثر گذار باشیم.

منبع: بولتن نیوز
لینک کوتاه : https://rankoohnews.ir/?p=35844

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.