منطقه و نخلستانی در جنوب مدینه دارای چاههای آب منسوب به علیبن ابیطالب(علیه السلام)، میقات مردم مدینه
آبار و اَبیار جمع بِئْر به معنای چاهها است. جمع قِله آن أبؤُر و آبُر است. نیز البؤُره به معنای گودال است.
[۱]
آبارعلی در اصطلاح نام منطقهای است در ۷ یا ۹ کیلومتری (۶ یا ۷ میلی) جنوب شهر مدینه
[۲]، در وادی عقیق و دامنه غربی کوه عیر که نزدیک ذوالحلیفه
*و بر راه مکه قرار دارد و دارای چاههای آب و نخلستانهای فراوان است.
[۳]این مکان اکنون میان دو راه جای دارد:
۱٫ راه قدیم مدینه به مکه که از باب عنبریه خارج میشد و از کنار راه آهن حجاز به شام میگذشت و به سمت مکه میرفت. ۲٫ بزرگراه جدید مدینه به مکه که از میدان
مسجد قبا جدا میشود.
[۴]در تابلو مکاننما نیز نام آبارعلی و ذوالحُلَیفه و
مسجد شجره کنار هم آمدهاند. نام معروف امروزی آن آبارعلی
[۵]است.
در کتابهای مناسک حج و آثار فقهی شیعه
[۶]و اهلسنت
[۷]از آن با الفاظ اَبیار و آبیار علی نیز یاد شده است. بسیاری از نویسندگان اهلسنت از قرن نهم هجری به بعد، آبارعلی و ذوالحلیفه و
مسجد شجره را نام یک مکان و میقات
*مردم مدینه دانستهاند.
[۸]
درباره نسبت این مکان به امیرمؤمنان علی(علیه السلام) سه دیدگاه یافت میشود: ۱٫ این چاهها پیش از هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به مدینه وجود داشته و امیرمؤمنان علی(علیه السلام) به فرمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در کنار این چاهها با قبایلی از جنیان جنگیده و آنان را به سختی شکست داده است. منابع اهلسنت با نقل فشرده این مطلب، آن را باور عوام دانسته و بر نادرستیاش تأکید کردهاند.
[۹]یکی از مراجع تقلید معاصر، درباره این گزارش گفته است: «متن این خبر و سند برای ما ثابت نشده است.»
[۱۰]
۲٫ ایشان این چاهها را حفر کرده است. در منابع اهلسنت، تنها بکری دمیاطی شافعی به نقل از بجیرمی، این وجه را برگزیده است.
[۱۱]
۳٫ امیرمؤمنان(علیه السلام) در روزگار خانهنشینی چندین حلقه چاه احداث و وقف حجگزاران و مردم کرد که امروز هم در اطراف مدینه به نام آبارعلی معروف است.
[۱۲]این سخن از برخی نویسندگان معاصر شیعه است که سند گفتارشان را ذکر نکرده و گویا صرفاً استنباط خود را نوشتهاند.
یکی از علمای معاصر اهلسنت در مصر، در خطبه نماز جمعه به سال ۲۰۰۶ م. آبارعلی میقات حجاج در مدینه را منسوب به علی بن دینار، سلطان دارفور در جنوب سودان، دانسته و نسبت آن به علی بن ابیطالب را نادرست خوانده است. به گفته وی، علی بن دینار در سال ۱۸۹۸م./ ۱۳۱۵ق. در سفر حج، چاههای آب ذوالحلیفه را بازسازی و دایر کرد و از آن پس این منطقه به نام او آبارعلی خوانده شد.
[۱۳]در پاسخ به ادعای وی، برخی از دانشمندان مقالاتی مستند و مستدل ارائه کردهاند.
[۱۴]افزون بر این پاسخها، مستنداتی استوار برای انتساب این چاهها به علی بن ابیطالب(علیه السلام) وجود دارد. ابن ابیشیبه (م.۲۳۵ق.) به سند خود از طریق وکیع از حسن بن صالح از جعفر بن محمد(علیه السلام) آورده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قفیزین
[۱۵]ـ در برخی منابع
[۱۶]: فقیرین ـ ودو چاه قیس و شجره را به علی(علیه السلام) اقطاع کرد.
بلاذری (م.۲۷۹ق.)
[۱۷]، بیهقی (م.۴۵۸ق.)
[۱۸]و یاقوت حموی (م.۶۲۶ق.)
[۱۹]نیز این خبر را نقل کردهاند. یکی از دانشوران، در توضیح وادی عقیق، مسیر آن را از جنوب شرقی به شمال غربی و دو چاه آب از امام علی(علیه السلام) را خلیقه در فاصله ۲۰ میلی مدینه و شجره، نزدیک مدینه و در محل میقات
احرام و در غرب کوه عیر و رو بهروی
مسجد شجره در مسیر این وادی نام برده است.
[۲۰]همین سخن را ابنشبّه (م.۲۶۲ق.)
[۲۱] نیز در آثار خود آورده است. برخی فقیرین را نام محلی در عالیه مدینه و نزدیک محل سکونت بنیقریظه و نام یک چاه آب دانستهاند.
[۲۲]عبدالرزاق صنعانی (م.۲۱۱ق.)
[۲۳]و شیخ طوسی (م.۴۶۰ق.)
[۲۴]و منابع دیگر نیز از وقف فقیرین به دست علی(علیه السلام) خبر دادهاند.
در منابع بسیاری از اهلسنت، طی قرون و اعصار از این منطقه به ویژه از محل میقات به عنوان بئر، اَبیار یا آبارعلی یاد شده است.
ابن تیمیه