00:59

1401/11/11

پایگاه های خبری در گیلان: قدرت هایی که رو به ظهورند!

axe13051-300x233

دیگر زمان بی توجهی به رسانه ها بالاخص از نوع مجازی به پایان رسیده است. رسانه های مجازی در گیلان با سرعت سرسام آوری در حال رشد می باشند. امروز گیلان در حالی از نعمت بیش از 80 سایت خبری برخوردار است که دیگر حتی شهرهای کوچک و روستاها نیز برای خود سایت مستقلی دارند که اقدام به نشر اخبار می کند.

به گزارش صبح رانکوه به نقل از  احرارگیل، سمبل و نماد انتشار اطلاعات در عصر صنعتی «کتاب» بود که با ظهور تکنولوژی‌‏های جدید، روزنامه و رادیو و تلویزیون نیز به آن اضافه شدند. اما خود این کتاب‌‎ها و دیگر ابزارهای انتشار اطلاعات و اخبار در عصر صنعتی نیز، در مقایسه با پایگاه‌‎های اطلاعاتی و اینترنت‎، منابع بسیار دست‎و‎پاگیری هستند که برای استخراج مطالب مورد نظر از آن‌‌ها، باید وقت زیادی را صرف نمود.

عصر ما که از آن می‏‌توان به دوران «گذار» از دوره‌‌ی صنعتی به فراصنعتی یاد نمود، به واسطه‌ی ظهور و گسترش فضای مجازی و اینترنت در آستانه‎ی تحولات و تغییرات فکری عظیمی قرار گرفته است و همان گونه که قبلاً اشاره شد، یکی از این تغییرات بااهمیت، تغییر در شیوه‌‎ی استفاده‌‌ی مخاطبان از رسانه‌‏ها‌ست.

یکی از شواهد و قراین تغییر در رسانه‌‏ها، تمایل عمومی مردم به استفاده از «فضای مجازی» برای کسب اطلاعات و اخبار است. به عبارت دیگر، نحوه و شیوه‌‌ی دریافت اطلاعات و اخبار تغییر یافته است.

این روند در سال‌‌های اخیر و به مدد پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن زیرساخت‌‏های ارتباطی، به شدت گسترش یافته است.

در حالی که در سال ۱۹۹۳ حدود ۵۰ وب‌سایت در جهان وجود داشت، تا انتهای دهه‌ی ۹۰ این رقم حتی از ۵ میلیون وب‌‌سایت هم فراتر رفت. بر اساس آمارهای موجود، در سال ۲۰۱۰ چین به تنهایی نزدیک به ۴۰۰ میلیون کاربر داشت.

در سال ۱۹۸۰ یک گیگابایت حافظه‌، فضایی به اندازه‌‌ی یک اتاق را اشغال می‌کرد؛ اما امروز ۲۰۰ گیگابایت حافظه در جیب پیراهن ما جای می‌‌گیرد. مقدار اطلاعات دیجیتال هر ۵ سال ۱۰ برابر می‌شود. در سال ۱۹۹۲ تنها یک میلیون کاربر اینترنتی در جهان وجود داشت، اما ظرف ۱۵ سال این رقم به یک میلیارد رسید. افزایش غیرقابل باور کاربران اینترنتی، چشم‏‌اندازی بسیار فراخ و گسترده در مقابل رسانه‏‌های مجازی قرار داده است.

 رسانه‏‌ها در این چشم‏‌انداز وسیعی که در قرن بیست‌‏و‌یکم برای آن‌‌ها ایجاد خواهد شد، بسیار متفاوت از قرن قبل عمل خواهند کرد.

در عصر فراصنعتی، دگرگونی در نحوه‌‌ی دریافت اخبار و اطلاعات به طور شدیدی شیوه‏‌های دریافت سنتی خبر را تحت تأثیر خود قرار داده است و میزان مراجعه‌‌ی مردم به رسانه‏‌های سنتی و غیرمجازی به شدت کاهش یافته است؛ به طوری که طبق آمارهایی که مؤسسه‌ی گالوپ منتشر نموده است، میزان مراجعه‌‌ی مخاطبان به فضای مجازی برای اخذ اخبار و اطلاعات، از ۲۳ درصد در سال ۲۰۰۵، به ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

در حالی که در همان زمان، تمام رسانه‌‏های قرن بیستمی مانند تلویزیون، رادیو و نشریات چاپی با کاهش شدید مخاطب روبه‌رو بوده‌‏اند.

شدیدترین کاهش، در بین رسانه‏ های سنتی، مربوط به کاهش مخاطبان روزنامه بوده است؛ به طوری که در یک فاصله‌‌ی زمانی ۲۱ساله، یعنی از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۲، میزان خوانندگان روزنامه از ۵۶ درصد در سال ۱۹۹۱ به ۲۹ درصد در سال ۲۰۱۲ کاهش داشته است البته روزنامه برای فرار از این کاهش چشمگیر محبوبیت همواره نسخه ای از آخرین انتشارشان را بر روی اینترنت قرار می دهند تا قافیه را به رقیبانشان نبازند.

در این میان تلویزیون، که در دهه‌‌ی ۹۰ با کاهش شدید بیننده رو‌به‌‌رو بود، با بهره‌‏گیری از تکنولوژی اینترنت، برنامه‌‏های خود را بر روی این شبکه قرار داد و با این روش توانست به طور موقت بینندگان خود را افزایش دهد؛ ولی همان طور که پیش‌تر اشاره شد، قرن رسانه‌‏های غیرمجازی دیگر سپری شده است و در سال‌‌های اخیر، مخاطبان تلویزیون مجدداً کاهش داشته‌‏اند.

به گونه ‏ای که تلویزیون، که زمانی به تنهایی حدود ۷۵ درصد مخاطبان را به خود جلب می‏کرد، اکنون تنها ۵۵ درصد مخاطبان را در اختیار دارد و با توجه به روند شدید رو به رشد رسانه‏‌های فعال در عرصه‌‌ی «فضای مجازی»، روند کاهش مخاطبان رسانه‌‏های قرن بیستمی ادامه خواهد یافت.

 مقدار اطلاعات دیجیتال هر ۵ سال ۱۰ برابر می‌‌شود. در سال ۱۹۹۲ تنها یک میلیون کاربر اینترنتی در جهان وجود داشت، اما ظرف ۱۵ سال این رقم به یک میلیارد رسید. افزایش غیرقابل باور کاربران اینترنتی، چشم‏‌اندازی بسیار فراخ و گسترده در مقابل رسانه‏ های مجازی قرار داده است.

 نکته‌‌ی مهم دیگری که در روند افزایش مخاطبان رسانه‌‏های مجازی باید به آن اشاره‌ شود، گروه سنی استفاده‌‏کنندگان از این گونه رسانه‏‌هاست.

در حالی که میزان کاهش دریافت اخبار از مجاری سنتی برای کل جامعه تنها ۶ درصد بوده است، این کاهش در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، که قشر جوان جامعه است، ۱۴ درصد بوده است. این موضوع نشان می‌‏دهد که آینده به رسانه‌‏های مجازی تعلق دارد و رسانه‌‏هایی که اصرار بر ادامه‌‌ی روش گذشته داشته باشند محکوم به فنا خواهند بود.

نکته‌‌ی مهم دیگری که در آسیب‏‌شناسی رسانه‏‌های مجازی باید به آن توجه نمود کیفیت مطالب ارائه‌‌شده در رسانه‏‌های مجازی است. بخش قابل توجهی از مطالبی که در این گونه رسانه‌‏ها منتشر می‏شود خبری هستند. خروجی اکثر این پایگاه‌‏ها مطالب صرفاً خبری هستند و هیچ گونه اطلاعات تحلیلی و تبیینی در آن‌ها ارائه نمی‌‌گردد.

 مخاطبان در این گونه سایت‏‌ها فقط خبر دریافت می‏‌کنند و هیچ گونه مطالب تحلیلی به آن‌‌ها عرضه نمی‏‌شود؛ در حالی که پایگاه‌‏های خبری تحلیلی این توانایی را دارند که با تولید تحلیل، خوراک فکری برای نخبگان جامعه فراهم نمایند و به جامعه سمت‌‌و‌سو دهند.

به همین دلیل است که وجود چنین سایت‏‌هایی برای جامعه‌‏ای که خواه‏‌نا‌خواه وارد عصر فراصنعتی خواهد شد، بسیار مهم و حیاتی است. به بیان دیگر فعالیت رسانه‌‏ای در فضای مجازی در دنیای امروز یک نیاز است و ارائه‌‌ی تحلیل در این فضا یک الزام.

 آینده از آنِ رسانه‏‌هایی است که در عرصه‌‌ی «فضای مجازی» فعال باشند و در آن خود را بروز دهند. در عصری که اطلاعات مبنای قدرت است و هر کس اطلاعات داشته باشد قدرت هم دارد، سرچشمه‌‌ی اطلاعات در رسانه‌‏های دیجیتال نهفته است.

استان گیلان از دیرباز مردمی اهل مطالعه داشته است. تعداد بالای روزنامه ها در این استان به خوبی موید این مطلب است. علاقه مردم فرهنگ دوست استان گیلان به مطالعه، دلیلی بوده است که روزنامه نگاران و ناشران این رسانه مکتوب علیرغم تمام مشکلاتی که در راستای چاپ یک روزنامه یا هفته نامه با آن مواجه اند، باز هم از شغل شریف روزنامه نگاری دست نشویند و علی رغم آنکه این کار شاید کمترین منفعت مالی را هم برایشان به همراه نداشته باشد، برای دل خودشان کار کنند! هر چند که امروزه بسیاری از رسانه های مجازی استان نیر از تجربیات گرانقدر همین عزیزان بهره می برند.

با ظهور اینترنت و فراگیر شدن آن در گیلان، همانطور که پیش بینی می شد سایت های خبری یکی پس از دیگری سر برآوردند. سایت هایی که برخی محدود به مکان جغرافیایی یا نگرش سیاسی خاص بوده اند و برخی دیگر در مقیاس استانی مشغول به فعالیت هستند.

در هر حال باید بپذیریم رشد تعداد سایت های محلی ارتباط تنگاتنگی با رشد مراجعان به فضای مجازی دارد.

دیر یا زود، زمانی فرا می رسد که اطلاع رسانی دقیق و مناسب و به دور از هر گونه جهت دهی فکری توسط رسانه های مجازی محلی در گیلان می تواند نقش موثری در رشد و شکوفایی فرهنگ و اقتصاد مردم بازی کند و از بروز بسیاری از مفسده ها در این زمینه جلوگیری نماید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *