هادی پور در گفتگو با خبرنگار رانکوه نیوز: هدف ازبرگزاری این برنامه درراستای معرفی آیین ها ی کهن وایجادنشاط اجتماعی برای شهروندان رودسری اعلام نمود.
وی به نقل از آقای میثم نوائیان محقق و پژوهشگرآداب و آیینهای گیلان اعلام نمود:علت وجودی تیرماه سیزده رو شرح خواهم داد یکی اینکه همنشینی اسم روز و ماه یعنی مصادف شدن روزی به نام تیر با ماه تیر که در گاهشماری بومی محلی ما همان روز سیزدهم از تیر ماه می باشد که آن روز را به جشن و پایکوبی می پردازند عامل دوم این که در آثار باقی مانده از ابوریحان بیرونی به نام اگر اشتباه نکنم با قی این روز را منصوب می کنند به آرش کمانگیر و پرتاب تیر و در دوران اساطیری که از مرز ها و کوه های گیلان و مازندران پرتاب می شود و به سمت رودهای سیحون و جیحون که از این طریق مرز ایران و توران مشخص می گردد و از اونجایی که آرش شهید راه مرزبانی و مرزداری محسوب میگردد این روز را جشن می گیرند اما عامل سوم بحث حرمت به آب و ستاره هاست که در مورد ستاره ها برای ستارگانی به نام تیشتر و تیر احترام خاصی قائلند به این دلیل که که این ستارگان نماد بارش باران هستند و با توجه به اقلیم و معیشت ما که رابطه مستقیم با آب دارد و به پاس داشت و حرمت گذاشتن به این مایه حیات که همانا آب است می باشد در این شب که بهانه ای است همه فامیل در منزل بزرگ خانواده جمع شده با هم نوایی بهنام امیری سر میدهند که به امیری پازواری یا کربلایی امیر یا امیر بزرگ معروف است که این اشعار مربوط به منقبت و مدح پیامبراکرم(ص)و امام علی(ع) و بزرگان صحرای کربلا که به صورت رفت و برگشت خوانده می شود و در ادامه دختر نابالغی دست در داخل کوزه مسی(مشرفه) کرده و بعد از اینکه هر امیری خوانده می شد فردی که از قبل آن انگشتر را در داخل کوزه گذاشته بود آن را برداشته و نیت خود را از طریق آن تعبیر می کند و با بازگو کردن نیت خودش جلوگیری میکند از نیت خود و فقط خودش میداند که چه نیتی کرده است در پایان مراسمات دیگری همچون لاله شوش،لالا نمد و لالا آب هم داشتیم که در ولایات و اقصا نقاط دیگر اشکال مختلفی وجود داشته و جزئیات آنها با هم متفاوت است.
منصور هادی پور سرپرست اداره میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی شهرستان رودسر از فرماندار،شهردارواعضای شورای اسلامی شهرورئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودسربابت مساعدت دربرگزاری این مراسم تقدیر وتشکرنمود.