اخیرا از طرح جدید اسکناس ۱۰ هزار ریالی با حضور رییس جمهور کشورمان رونمایی گردید که گامی ارزشمند در مسیر نو گرایی پول ملی سرزمین مان می باشد.         به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبح رانکوه ، این که طرح اسکناس های کشور تغییر یافته و حتی تجدید چاپ می شود حرفی […]

اخیرا از طرح جدید اسکناس ۱۰ هزار ریالی با حضور رییس جمهور کشورمان رونمایی گردید که گامی ارزشمند در مسیر نو گرایی پول ملی سرزمین مان می باشد.

 

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبح رانکوه ، این که طرح اسکناس های کشور تغییر یافته و حتی تجدید چاپ می شود حرفی نیست اما موضوعی که در این میان به چشم خورده و موجب اعتراض بسیاری از اهالی فرهنگ و تاریخ آذربایجان شده است عدم توجه کافی به استفاده از نمادهای مناطق مختلف شمال غرب ایران و علت اصلی فراموشی این مسئله می باشد که به نظر می رسد مورد بی مهری مسوولان کشور قرار گرفته و رییس بانک مرکزی و حتی وزیر اقتصاد را نسبت به آن بی توجه ساخته است.

در حقیقت، اسکناس های هر کشور به عنوان شناسنامه ملی مناطق مختلف آن جامعه محسوب شده و باید در راستای اقناع هر منطقه گام برداشته شده و نسبت به مقوله نمادهای فرهنگ های گوناگون و ابنیه فرهنگی و تاریخی چهارگوشه کشور اقدام نمود تا شناخت خارجی ها از طریق پول یک جامعه که هنگام سفر در دسترس همگان قرار می گیرد ارزیابی شود.

این امر تا حدی حایز اهمیت است که می تواند از سوء استفاده های احتمالی عناصر بیگانه در تحریک افکار عمومی نیز جلوگیری به عمل آورد زیرا به طور مثال در مورد چاپ اسکناس ۱۰ هزار ریالی با طرح جدید که به مجموعه حافظیه شیراز اختصاص یافته، این امکان وجود داشت که از نمادهایی همچون مقبره الشعرای تبریز که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر، ادیب و عالم فرهیخته است استفاده نمود و یا به چاپ نمادهای سایر استان های کشور مانند مقبره میرزاکوچک خان خطه شمال ایران، مقبره دانیال نبی در خوزستان دلاورپرور، مسجد خرمشهر به عنوان نماد مقاومت، طاق بستان در کرمانشاه، گنبد سلطانیه زنجان، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی مراغه، مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی و غیره اشاره نمود که هر یک از جایگاه تاریخی بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و مظهر تاریخی مردمان آن دیار می باشد.

نیک می دانیم که هدف از پرداختن به این امر بدون قصد و غرض صورت می گیرد اما تکرار هر کار ولو فرهنگی، موجب دل زدگی و منفی نگری افکار عمومی می شود و شاید این امر در مورد چاپ پول ملی کشورمان با طرح های همگون نیز صادق باشد به طوری که در اسکناس ۱۰۰ هزار ریالی، تصویر آرامگاه سعدی نقش بسته و اختصاص مجدد تصویر حافظیه بر روی اسکناس جدید امری قابل تأمل به نظر برسد کمااینکه متعلق به شهر شیراز بوده و شاید باعث به وجود آمدن سوء برداشت هایی از سوی مردم شود و لذا می توان با برنامه ریزی های منطقی و حتی نظرسنجی های اینترنتی چاپ نمادهای از یاد رفته کشورمان را بر روی اسکناس ها چاپ نمود تا بر وحدت و همدلی هموطنان نقاط مختلف ایران منجر گردد.

و در نهایت، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که علاوه بر اسکناس، ضرب سکه های جدید نیز با استفاده از تصاویر شخصیت های جهانی کشورمان می تواند در دستور بانک مرکزی ایران قرار گیرد تا همگی به وجود تنوع در پول های ملی مان افتخار کرده و غبار فراموشی از توجه به تمام نمادهای ملی کشور رخت بندد!

منبع/ خبرگزاری تبریزمن