گیلان نخستین مجری طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستائیان،عشایر، مناطق مرزی و محروم کشور در سال ۹۴ است.     به گزارش صبح رانکوه، طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی در هشت مرحله با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون سازمانی، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی انجام می‌شود و استان گیلان […]

گیلان نخستین مجری طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستائیان،عشایر، مناطق مرزی و محروم کشور در سال ۹۴ است.

 

 

به گزارش صبح رانکوه، طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی در هشت مرحله با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون سازمانی، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی انجام می‌شود و استان گیلان براساس امضای تفاهمنامه همکاری بین استاندار گیلان و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در آذرماه ۹۳ به عنوان استان پایلوت در اجرای این طرح انتخاب شد.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با بیان اینکه گیلان نخستین مجری طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستائیان،عشایر، مناطق مرزی و محروم کشور در سال ۹۴ است، اظهار داشت:این طرح یکی از طرح‌های ملی امسال است که از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ‌ی کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است.

رحیم عطایی‌پور افزود: این طرح براساس تفاهمنامه مبادله شده بین استاندار گیلان و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور، که در آذرماه سال ۱۳۹۳ در سفر استانی وی به استان گیلان انجام شد و با پیگیری‌های به عمل آمده و حسب توافقات انجام شده این طرح در هشت مرحله با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون سازمانی، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی در روستاها، مناطق مرزی و محروم استان گیلان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به هشت مرحله اجرای این طرح، گفت: نیازسنجی و امکان سنجی آموزش‌های مهارتی روستائیان یکی از این موارد است که با استفاده از نظرات کارگروه‌های اشتغال استانی و شهرستانی برای متقاضیان شغل یا ارتقای شغلی به ویژه کارآفرینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با اشاره به انجام برنامه‌ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش، افزود: این مرحله بعد از انجام نیاز سنجی و امکان سنجی صورت گرفته و با توجه به امکانات و ظرفیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی و نیازهای آموزشی به منظور برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی انجام می‌شود.

عطایی‌پور، تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک آموزشی را یکی دیگر از مراحل اجرای این طرح بیان و تصریح کرد: در این مرحله منابع آموزشی لازم در قالب کتاب، جزوه و بروشور تدوین و در اختیار مهارت آموزان قرار داده می‌شود، همچنین استانداردهای آموزشی مرتبط تدوین و در صورت وجود استانداردهای مشابه مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: تربیت مربی بومی و توانمندسازی و ارتقای دانش و مهارت مربیان با هدف بکارگیری مربیان نخبه و برجسته به ویژه استفاده از ظرفیت‌های مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور یکی دیگر از مراحل اجرای طرح است.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان ، آماده‌سازی فضا و تجهیزات را مرحله پنجم اجرای این طرح دانست و تصریح کرد:بر اساس نتایج نیاز سنجی و امکان سنجی صورت گرفته تجهیز و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی انجام می‌شود.

عطایی‌پور با ابشاره به مشاوره آموزشی، ثبت نام و هدایت شغلی جامعه هدف، گفت:سیستم مشاوره آموزشی مراجعه کنندگان را با ارائه مشاوره و راهنمائی، استعدادیابی و نگاه به آینده شغلی در بهترین انتخاب کمک می‌کند، سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای کارآموزان مرحله هفتم اجرای طرح است که با برگزاری آزمون تئوری و عملی و صدور گواهینامه مهارت برای قبول شدگان پیگیری می‌شود.

وی، ارزیابی اثربخشی را مرحله هشتم و پایانی طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستائیان،عشایر، مناطق مرزی و محروم بیان کرد و افزود: که در قالب اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها به حوزه‌های مرتبط در راستای بهبود فرایند اجرای طرح انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با بیان اینکه این اداره کل هماهنگی‌ها و رایزنی‌های لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی استان گیلان را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این طرح از ماه آینده در استان اجرا شود./صبح مشرق