چای شما
تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۲۹ ب.ظ , کد خبر:   80631

راضيه رستمي فر:

پایگاه خبری تحلیلی رانکوه نیوز: (Rankoohnews)
خودکشی را بهتر بشناسیم

اقدامات خودکشی بعد از رویداد های استرس زا،مخصوصا رویدادهایی که باعث از دست دادن حمایت اجتماعی می شود مثل از دست دادن همسر،دوست یا خویشاوند را شامل می شود.

 

 

بسیاری از مشاوران معتقدند شخصی که فکر خودکشی دارد، بطور موقت از لحاظ عاطفی و هیجانی صدمه دیده است و نمیتواند در آن لحظه تصمیم منطقی بگیرد.اشخاصی که مکررا اقدام به خودکشی می کنند اغلب موفق به کشتن خود میشوند.

 

اقدام به خودکشی یا داشتن افکار جدی در این رابطه جز موارد اورژانسی در روانپزشکی و روانشناسی محسوب می شود و به همین دلیل این افراد باید به سرعت شناسایی شوند

 

در سنجش خطر خودکشی باید به موارد زیر توجه شود:

_نشانه های کلامی بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به خودکشی :گفتن خداحافظ یا ارزو میکنم کاش مرده بودم و …
_ تلاش برای منظم کردن امور شخصی برای رفع و رجوع:بخشیدن اموال ارزشمند
_احساس غم،فقدان انرژی
_بی حوصلگی: بی میلی نسبت به معاشرت ، کناره گیری از دوستان
_طغیان های هیجانی ، به گریه افتادن
_افت تحصیلی: غیبت از مدرسه یا دانشگاه، مشکلات انضباطی
_بی توجهی به سر و وضع شخصی
_تغییر در خواب و اشتها
_افسردگی:شامل احساس شدید گناه و شرم، انتقاد از خود و خشم
_حس بی ارزش بودن و برخورداری از عزت نفس پایین

 

تکنیک های مقابله با بحران خودکشی:

اگر کسی به شما بگوید که به خودکشی فکر می کند یا اقدام به خودکشی کرد، امکان دارد ترسیده و دستپاچه شوید و یا احساس کنید بار سنگینی روی دوش شماست. حق دارید. در چنین مواردی هدف شما این است که او را ترغیب کنید تا بتواند تفکرات مخرب خود را بیرون بریزد. معمولا این افراد مستقیما بازگو نمی کنند که می خواهند خود را بکشند. آنها در عوض تمایل دارند جملاتی از این قبیل بگویند: من بیشتر از این، زندگی را دوست ندارم یا از زندگی خسته شده ام.در چنین مواقعی مستقیم بپرسید ” آیا شما در فکر خودکشی هستید؟ ”

 

_به صحبت کردن ادامه بدهید: آن فرد را تشویق به صحبت بیشتر کنید ، با سوالهایی نظیر (چه اتفاقی افتاده؟) ، ( از چه چیزی دلخوری؟ ) ، ( دوست داری چه اتفاقی بیفتد؟ ).

 

این سوالها باعث می شود فرد ترغیب شود نیازهای ناکام شده را ابراز کند و مقداری تسکین یابد، این سوالها دقت فکر کردن به شما را نیز می دهند.

_شنونده خوبی باشید: برای کسی که افکار خودکشی را بیان می کند یا احساس ناامیدی و بی ارزشی می کند، حمایت کننده باشید. ممکن است باور داشته باشد که وضعیت ناامید کننده اش هیچوقت اصلاح نخواهد شد. به او این اطمینان را بدهید که حضور شما به خاطر این است که می خواهید به او کمک کنید. نشان دهید که می فهمید او چقدر ناراحت است. نگویید ” احمق نباش ”

 

_توصیه کنید چیزی غیر از خودکشی مشکلش را حل می کند ، حتی اگر در آن لحظه آشکار نباشد. بسیاری از افراد خودکشی را دو راه حل می بینند: مرگ یا راه حل سحرآمیز برای حل مشکلشان. شما باید سعی کنید چشم بندهای ذهنی را از این افراد بردارید.

 

_بر این موضوع تاکید کنید که خودکشی آن فرد چقدر می تواند برای شما و افراد دیگری که دلسوز هستند و دوستش دارند، زیانبار است.

 

_از آن فرد بپرسید چگونه قصد دارد دست به خودکشی بزند: افراد دارای برنامه ریزی دقیق و داشتن سلاح، بیشتر در معرض خطر هستند. بپرسید آیا می توانید آن سلاح را برای مدتی در اختیار بگیرید.

 

_به کسانی که تهدید به خودکشی کرده اند نگویید کار احمقانه ای یا دیوانه واری انجام می دهند: نباید بر تماس گرفتن باافراد خاص مثل والدین یا همسر اصرار ورزید.ممکن است از همان ابتدا، تعارض با این افراد به خودکشی فکر کرده است.

 

 

_به آن فرد توصیه کنید هم اکنون شما را برای دریافت کمک حرفه ای همراهی کند.مانند: مشاوره و تحت رواندرمانی قرار گرفتن

 

سخن اخر اینکه فردی که اقدام به خودکشی میکند تمایل زیادی به زنده ماندن و زندگی دارد منتها بدلیل انسداد فکری قادر به حل مسئله خود نمیباشد و با اقدامش گویای این حرف میباشد که به من کمک کن من میخواهم زنده بمانم.

 

راضیه رستمی فر
روانشناس بالینی
مسئول اورژانس اجتماعی ١٢٣ شهرستان املش


انتهای پیام
بنر-رانکوه-نیوز-ادامه-مطلب.

نظر دهید