اوّلین نشست تبادل تجربه گروه آموزشی زبان و ادبیّات فارسی دوره دوم متوسطه شهرستان رودسر در ساعت ۳۰ : ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۹ / ۸ / ۱۳۹۸ در دبیرستان حاجیه رضا زاده برگزار شد.   به گزارش خبرنگار رانکوه نیوز ؛ در آغاز رسولی سرگروه ادبیّات با خوانش غزلی از میرزا حبیب خراسانی شاعر […]

اوّلین نشست تبادل تجربه گروه آموزشی زبان و ادبیّات فارسی دوره دوم متوسطه شهرستان رودسر در ساعت ۳۰ : ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۹ / ۸ / ۱۳۹۸ در دبیرستان حاجیه رضا زاده برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار رانکوه نیوز ؛ در آغاز رسولی سرگروه ادبیّات با خوانش غزلی از میرزا حبیب خراسانی شاعر قرن سیزدهم و خوشامدگویی به حاضران و اعلام برنامه ها، به قرائت بخشنامه ها و مطالب ضروری در ارتباط با دروس زبان و ادبیّات فارسی پرداخت.

 

مهم ترین موارد اشاره شده عبارت بودند از: حضور سرگروه ادبیّات در گروه های آموزشی رودسر در روز دوشنبه هر هفته در سال تحصیلی جاری، کسب رتبه پنجم گروه آموزشی زبان و ادبیّات فارسی رودسر در بین ۳۳ منطقه آموزشی گیلان در سال تحصیلی گذشته، کسب رتبه سوم گروه آموزشی زبان و ادبیّات فارسی استان گیلان در بین ۳۱ استان کشور در سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ با حضور سرگروه رودسر در جمع سرگروه های استانی، انتقال دبیرخانه زبان و ادبیّات فارسی کشور از استان مرکزی ( اراک) به استان چهارمحال و بختیاری ( شهر کرد) در سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ و…

 

ایشان در ادامه به تغییرات ایجاد شده در بارم بندی جدید دروس فارسی، نگارش و علوم و فنون ادبی اشاره نمود. بر اساس تغییرات تازه در بارم بندی، در درس فارسی« قلمرو ادبی»، نیم نمره از آرایه های ادبی و نیم نمره از شعر حفظی کاسته شده و یک نمره مورد نظر برای ارزشیابی بخش تاریخ ادبیات اختصاص یافته است.

در درس نگارش نیز از چهار نمره سازه های نوشتاری، یک نمره برای رعایت نشانه های نگارشی و املایی منظور گردید.

در دروس فارسی و علوم و فنون ادبی، بارم آزمون نوبت دوم به نسبت ۶ نمره (نوبت اول)/ ۱۴ نمره (نوبت دوم) و شهریور از کل کتاب خواهد بود، اما در درس نگارش، در آزمون های نوبت دوم و شهریورماه، سؤال از کل کتاب طرح خواهد شد.

 

رسولی آنگاه به مشکلات بخش موسیقی شعر (عروض) از کتاب علوم و فنون ادبی اشاره کرد و مهم ترین آنها را به شرح زیر دانست:

۱ـ در کتاب علوم و فنون ادبی فقط اوزان دوری به عنوان اوزان همسان دولختی شناخته می شوند و اگر یک یا دو هجا از آخر آنها حذف شوند، جز اوزان ناهمسان تلقّی می گردند. در حالی که در اوزان همسان کماکان اگر یک یا دو هجا از آخر آن کاسته شوند، کتاب آن را همان اوزان همسان می پندارد.
۲ـ در درس دوم علوم و فنون ادبی (۳) آمده است: « در تعیین مرز پایه ها و نیز دسته بندی هجاها ( نشانه های هجایی)، نظم همسان، بر چینش و دسته بندی ناهمسان ترجیح دارد.»
برای مثال وزن همسان « مستفعل مستفعل مستفعل مستف » را می توان به صورت وزن ناهمسان « مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعولن» تقطیع کرد. این دو گانگی در آموزش وزن شعر، یادگیری را برای دانش آموز سخت می کند. بهتر است در چنین وزن هایی، دانش آموز فقط با وزن همسان ـ که یادگیری آن آسان است ـ آشنا شود و سخنی از وزن ناهمسان نیاید.

۳ـ اختیار زبانیِ کوتاه تلفظ کردن مصوت های بلند نیز در برخی از مثال های ذکر شده در کتاب جای بحث است. برای مثال در خودارزیابی سوال سوم از درس پنجم کتاب علوم و فنون ادبی ( ۳ ) بیت زیر از طبیب اصفهانی آمده است:
خلد گر به پا خاری آسان برآید
چه سازم به خاری که در دل نشیند؟
مؤلفان کتاب معتقد هستند که در هجای هفتم مصراع اوّل اختیار زبانی کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند وجود دارد، در حالـی که می توانیم آن را با اختیار زبانی حذف همزه توجیه کنیم.
( ری آسان : رِ یا سان )

سرگروه ادبیات رودسر سپس به بررسی سؤالات بخش دستور زبان فارسی کنکور سراسری سال ۹۸ پرداخت. وی گفت: در کنکور سراسری برای هر یک از رشته ها ۲۵ سوال در مدت ۱۸ دقیقه اختصاص یافته است. واژگان ۳ سوال، املا ۳ سوال، تاریخ ادبیات ۱ سوال، آرایه های ادبی ۴ سوال، دستور زبان فارسی ۵ سوال و قرابت معنایی ۹ سوال.
بنابراین از ۲۵ سوال زبان و ادبیّات فارسی کنکور سراسری، پنج سوال یعنی ۲۰ درصد سوالات مربوط به بخش دستور زبان فارسی است.
وی افزود: مهم ترین و بیشترین سوالات طرح شده در بخش دستور زبان فارسی کنکور سراسری عبارتند از:
نقش دستوری واژگان، معنی متفاوت فعل در بیت ها، وابسته وابسته ( مضاف الیه مضاف الیه و صفت مضاف الیه)، وابسته های پیشین و پسین، جمله چهار جزئی ( نهاد + مفعول + مسند + فعل )، مفهوم « ان» در واژه ها، کلمات هم آوا، نقش تَبَعی معطوف، نمودار پیکانی گروه های اسمی، حذف فعل و …
ایشان در ادامه نمونه هایی از سوالات بخش دستور کنکور سراسری را بررسی کرد و نکات مهمی را در ارتباط با این سوالات برای دبیران مطرح کرد.
آنگاه هر یک از دبیران نظر خود را در مورد مباحث مطرح شده ارائه دادند و به بحث و بررسی مطالب پرداختند.
این نشست در ساعت ۳۰ : ۱۲ ظهر با صلوات حاضران خاتمه یافت.

 

عباس رسولی املشی
سرگروه زبان و ادبیّات فارسی دوره دوم متوسطه شهرستان رودسر