چای شما

سید محسن خرم حسینی

تاریخ انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۷ در ۲:۱۲ ب.ظ , کد خبر:   68279
اهمیت زیر ساخت راه های ارتباطی در مناطق کوهستانی اشکور؟

مقدمه:

چه کسی هست که امروزه نداند که وجود گذرگاهای ارتباطی برای بشر؛ حیاتی و پیشرفت و توسعه ی زندگی اجتماعی اش، نقش کلیدی داشته و عدم امکانات ارتباطات همان اندازه در عقب ماندگی و محرومیت بشر از توسعه و پیشرفت   اجتماعی تاثیرمنفی دارد !

 

 

انواع راه های ارتباطی :

۱-ارتباطات هوایی مثل امواج رادیویی و امکانات مخابراتی که امروزه به صورت تلفن و پیام رسان های نو که روز بروز نو و نوتر می شود و بایستی کشورهای دنیا برا ساس تکنولوژی و فناوری های نوین دنیا به این دانش مجهز شوند ..

۲-ارتباطات زمینی مثل زیر ساخت های حاده ای و پل های ارتباطی روی رودخانه ها و دریاچه ها و . . .

با این مقدمه باید از خود و مدیریت های کشور مان و استان و شهرستان مان پرسش کنیم چقدر در این زمینه تالش و برنامه ریزی و هزینه کرده ایم ؟

ضرورت و اهمیت راه های ارتباطات زمینی ؛

۱-عبور از هنگامه های خطر و بلاهای موسوم به آسمانی مثل سیل و زلزله های تخریبی و رانش زمین درنتیجه ی آن مسدود شدن یک راه یا تنها راه و نجات رسانی جان انسان های دیگر

۲-عیور و دسترسی آسان به منابع و امکان سازی تولیدات کشاورزی و یا ایجاد صنایع و کارگاهی تولیدی برای امرار معاش

۳-خنثی سازی توطئه های دشمنان خارجی در مقابل تهدیدات و هجوم و محاصره …و …

 

حال پرسش این است که ؛

جایگاه توسعه ی راه های ارتباطی در مناطق اشکور چگونه است ؟

اگر مدیران یک کشور بدانند که خداوند چرا همه زمین را هموار و مسطح نیافرده است ؟

و بدانیم چرا آفرینش زمین بر مبنای ناهمواری های طبیعی و گاهی هم دارای بلندی های سربه فلکnکشیده ی مثل کوه های آلپ و اورست و سبلان و دماوند و زاگرس و البرز و کوه سماموس و نیز سرزمین کوهستانی اشکور بوده است ؟

در صورت آگاهی دولت ها از مواهب حیاتی ارتفاعات بلند سرزمینی برای جامعه بشری حتما نقشه ی راه برای توسعه ی امکان رسانی کوهستان های کشورشان برنامه ریزی مدیریتی انجام می دادند ؛ کما اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته این کار صورت گرفته است .

به نظر می رسد که سرزمین بسیار زیبا و شگفت انگیز و پر از راز و رمز اشکور از مواهب خداوندی که هنوز برای مدیران استان گیلان و شهرستان ناشناخته است .

چنانکه زلزله ی چند سال گذشته ی منجیل که آثار تخریبی زیادی هم در این مناطق داشته ، گویا هشدار چندانی برای شان نبود ، اگرچه بسیاری از راه های این منطقه پس از این زلزله توسط راد مردان جهاد سازندگی استان گیلان و جهاد نصر استان سمنان و دامغان ) این رزمندگان برگشته از جنگ و سنگر سازان بی سنگر دفاع مقدس ( در این مناطق بازگشایی شد ولی از آن پس مردم محلی از این مناطق صعب البور غافل شدند و برای توسعه ی راه ها برنامه ی جدی نداشته اند و حتی بنظر می می رسد که این زلزله هشدار خیلی جدی نبود ..و پس از آن هم برای توسعه ی راه های آن اعتباری قائل نشدند .

حوادث طبیعی غیر مترقبه ی نظیر سیل کاکروداشکور و مسدود شدن تنها راه ارتباطی اشکور علیا ی رحیم آباد هشدارجدی برا ی مدیران شهرستان و استان و حتی کشور است تا برای این سرزمین یک برنامه ریزی علمی را عملیاتی کنند ، چون این نوع سرزمین ها سپر دفاعی سرزمین های جلگه ی استان و کشورمان است هم به لحاظ مواهب طبیعی )آب و هوایی و تولیدات کشاورزی و دامی و گیاهان دارویی و ..و… ( وهم سوق الجیشی نظامی درصورت خطرات هجوم دشمنان که دور از انتظار هم نیست )مطالعه ی تاریخ گذشته ی اشکور نشان می دهد بسیاری از تحوالت سیاسی حکومتی استان حتی کشور دستخوش تغییرات هجوم اقوام گوناگون در این مناطق بوده است ، هجوم روس ها و آخرین نمونه اش حمله ی رضاخان این چکمه پوش انگلیسی به نیروهای نهضت جنگل به دلیل نداشتن راه های مواصالتی نتیجه اش این شد که این نهضت ازهم پاشید..( سال هاست که با وجود ظهور اینترنت و ایجاد فضای رسانه ی برروز، ما و بسیاری از ما نداشتن زیر ساخت های راه های گوناگون را درمناطق گوناگون اشکور را چه از این طریق این رسانه یپیشرفته و چه با روش های کهنه ی نامه نگاری به اطلاع مدیران عالی استان و شهرستان مان رسانده ایم اما غالب مدیران این موضوع مهم را نا شنیده و یا نادیده گرفته اند و بیشتر وقت ها هم مردم اشکور قربانی دعواهای سیاسی نمایندگان و جناح های سیاسی و پروسه ی تبلیغاتی و انتخاباتی شده و می شود و اگر عملکرد این ها را بعد از انتخابات شان بررسی کنیم نسبت به شعارهای انتخاباتی شان در یک تراز و نمودار عدد مینیمم (۰) را مشاهده خواهیم کرد .

نتیجه ی این بی اعتنایی نسبت به زیر ساخت های حیاتی راه های مواصلاتی مناطق ارزشمند کوهستانی این خواهد بود که چنانکه دیدیم یا شنیدم ، به گفته ی سرپرست فرمانداری رودسر سیل اخیر ۱۵ میلیارد خسارت داشته .. البته آثار و تبعات سیل و مسدود شدن تنها راه ارتباطی اشکور خسارتش به مردم به مراتب سنگین تر و وسیع تر خواهد بود .

 

*عمق فاجعه ی سیل کاکرود اشکور از زبان یک شاهد عینی

قسمتی از گزارش سیل کاکروداشکور بقلم استاد حسن یگانه ی چاکلی به عنوان شاهد عینی در ذیل  آمده است که بیانگر عمق یک فاجعه می باشد
“به نام خدای بزرگ که هر چه داریم از اوست”

وقوع سیالب بسیار شدید و خانمان سوز رودخانه کاکرود)کاکروالت( که منجر به جان باختن؛ تعدادی از عزیزانمان ونیز خسارات و صدمات جبران ناپذیری گردید با توجه به ابعاد وسیع و عمیق فاجعه از چند منظر قابل تامل و بررسی است ضروریست تا کارشناسان مختلف در حوزه های مختلف زمین شناسی به ویژه زلزله،محیط زیست،راه و شهرسازی و … مطالعات و نشست های علمی دقیق با یکدیگر داشته باشند تا منتج به نتایج مثبتی گردد

طی بازدیدی که در مورخ ۹۷/۰۳/۲۸ به همراه دوستان و سروران ارجمندم…. از روستای سیل زده کاکرود و چهار روستای بالادست شامل چشان،کالیه پهلو،سلیمان چپر و پرچکوه داشتیم نکاتی به نظر می رسد که ذکر آن ها ضروریست ؛ بیشتر شاهدان پس از سیل کاکرود عمق فاجعه را در داخل رودخانه کاکرود و جاده فرعی منتهی به روستای کاکرود می دانند و می بینند.اما حقیقت ماجرا چیز دیگریست و آن بسیار نگران کننده است.سرچشمه سیلاب در روستاهای بالا کاکرود و بطور خاص از روستای پرچکوه و در منطقه معروف” سرخ کردو” وبلکه بالاتر از ناحیه سماموس می باشد.در کوه پیمایی که به اتفاق دوستان در چند روز قبل تر در پانزده خرداد به قله سماموس داشتیم شدت بارش ها را به چشم دیدیم .گویی از آسمان سنگ می بارید.به نظرم رگبارهای پیوسته و هر روزه خرداد ماه که اغلب با تگرک و کولاک شدید در ارتفاعات همراه بوده در شکل گیری سیلاب کاکرود نقش بسیار موثری داشته است. در اطراف روستای پرچکوه در بیش از ده نقطه شیارهای عمیق و بسیار ترسناکی ازپایین صخره های”سرخ کردو” تا نقاط پایین دست روستا ایجاد شده که هر یک خود از حد و اندازه دهانه یک رودخانه عمیق تر و بزرگ تر بوده و رانش های متعددی را نیز ایجاد نموده و ترس و وحشت عجیبی را در دل ساکنان روستا به وجود آورده است.این شیار ها و دره های بسیار عمیق درست در جایی ایجاد شده که تا روز قبل وقوع سیل جز باغات و زمین های کشاورزی ساکنان روستا بوده است و امروز با دیدن آن یک رودخانه و بلکه بزرگتر از آن در ذهن تداعی می شود.گویی اینجا از دیرباز رودخانه بوده است.حجم و اندازه سنگهای رهاشده تا پای جاده و بلکه پایین تر به حدی بزرگ است که امکان تردد هر گونه وسیله نقلیه ای را با مشکل اساسی روبرو نموده و غیر ممکن نموده است. اهالی معتقدند در روز حادثه زلزله ای نیر رخ داده است.

با این شرایط تمام لوله های آب شرب و نیز زراعی در دل خروارها آوار از سنگ و خاک مدفون شده است.از این رو دچار مشکل شدید بی آبی هستند.باغات و زمین های کشاورزی مردم روستا نیز آسیب بسیار جدی دیده است.وضع روستاهای دیگر از جمله چشان،کالیه پهلو و سلیمان چپر نیز کم و بیش شبیه پرچکوست ……

در پایان برای همه جانباختگان حادثه دلخراش آمرزش و برای بازماندگان شکیبایی آرزومندم امیدوارم همه نهاد های مسئول فارغ از هرگونه شعار پردازی و زیر سوال بردن یکدیگر با همدلی،انسجام، جدیت و دلسوزی هر چه تمام تر نسبت به رفع مشکلات فراوان مناطق سیل زده بشتابند و به داد مردم عزیز برسند.خدمت صادقانه در پیشگاه خدا و نیز نزدمردم هیچگاه گم نخواهد شد.

(حسن‌یگانه‌ چاکلی)

 پیشنهاد :

حال ؛ روز از نو روزی از نو …  یاد آوری دوباره این هشدار همه ی ما و مسولین را آگاه می کند که ؛ راهها ی که برا ی مردم امروز و فردا( حیاتی هستد و باید بازگشایی و احداث شوند ).

۱-راه  تلیکان لیترود مایستان که دو منطقه ی اشکورمرکزی = یعنی دهستان شوئیل و منطقه ی اشکورعلیا = یعنی دهستان بالا اشکور را به هم متصل می کند.( در حال حاضر کوتاهترین و نزدیک ترین مسافت برای گذر دیگر مناطق اشکور به سمت رحیم آباد می باشد ، درحالیکه جاده ی اصلی شان بر اثر تخریب سیل مسدود است .

۲-اتصال راه لسبو هیرویار )د واستان گیلان و قزوین را در وجه کوهستانی را در سریعترین زمان و کوتاهترین مسیر متصل می کند .

۳-اتصال راه روستاهای منطقه ی  سورچان اشکور یعنی:  ایرمحله کیاسه که موجب می شود این منطقه از بن بست ارتباطی خارج شود و خدای ناکرده درصورت مسددود شدن راه شوئیل کمکی برای بیشتر روستاهای این دهستان جهت عبور و مرور و نجات جان انسان ها درمواقع بروز حادثه می باشد .

۴-زیر سازی و آسفالت محور گیلاچاکنه تا ایرمحله و وربن وایتی بسیار مهم است از این جهت که )این مسیر هم اکنون به شهرستان های املش و سیاهکل و رودبار و استان قزوین وصل و ارتباط دارد و یک راه اصلی برای خروج اشکوری های این منطقه می باشد.

۵-زیر سازی و آسفالت راه #شوئیل_کیاسه و بسیار با اهمیت است زیرا به شهرستان های املش و سیاهکل و استان قزوین متصل می باشد .

۶-بازگشایی #محورکیاسه_طیوال برای مردم اشکور مرکزی بسیار بااهمیت و ضروری است .

۷-بهسازی جاده ی مردم ساز لیترود_برگام و احداث مسیر سرده و زبران گام های بعدی می تواند
صورت گیرد .

۸-ایمن سازی همه ی راه های کوهستانی و پیچ های خطر ناک به لحاظ نصب تابلوی های هشداردهنده ی خطرات و گاردریل و دیوارهای حفاظتی تا از سقوط ماشین و تلفات جانی پیشگیری شود .

۹-ضرورت دارد که راه مسیر کاکرود که تنها راه اصلی روستاهای بالا اشکور است و متصل به استان قزوین نیز می باشد؛ باز سازی و مرمت شود و و جاده موقت کاکرود و لات احیاء و با نظر کارشناسی جاده وپل اصلی در کاکرودالت احداث گردد .

 

حال انتظار می رود که مسولان محترم مسولانه برنامه ریزی و نسبت به موارد مندرح اقدام فرمایتد والسالم علیکم و رحمه هللا وبا تقدیم احترام به همه دلسوزان و تلاشگران آبادانی ایران بزرگ

 

نویسنده ؛ سید محسن خرم حسینی ایزدین

بنر-رانکوه-نیوز-ادامه-مطلب.

نظر دهید